NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
حَجَّاجٍ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
قَالَ وَأَخْبَرَنِي
أَبُو
الزُّبَيْرِ
أَنَّهُ سَمِعَ
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ
اللَّهِ
يَقُولُ
جَاءَتْ
مِسْكِينَةٌ
لِبَعْضِ
الْأَنْصَارِ
فَقَالَتْ
إِنَّ سَيِّدِي
يُكْرِهُنِي
عَلَى
الْبِغَاءِ
فَنَزَلَ فِي
ذَلِكَ وَلَا
تُكْرِهُوا
فَتَيَاتِكُمْ
عَلَى
الْبِغَاءِ
Ebu'z-Zûbeyr, Câbir b.
Abdullah’ı şöyle derken işittiğini söylemiştir:
"Ensârdan birisine
ait bir câriye olan Müseyke Hz. Nebi'ye gelerek;
Efendim beni zina'ya
zorluyor diye şikâyette bulundu. Bunun üzerine Yüce Allah;
"...Dünya hayatının
geçici menfaatini elde etmek için, namuslu cariyelerinizi fuhşa
zorlamayın..."[Nur 33] âyet-i kerîmesini indirdi.
İzah:
Müslim, tefsir
Bu hadîs-i şerîf
Müslim'in sahihinde şu manaya gelen lafızlarla rivayet edilmiştir: Abdullah b. Übey
b. Selûl'ün Müseyke denilen bir cariyesi vardı. Ümeyme denilen başka bir
cariyesi daha vardı. İbn Selûl bunları zinaya zorladı. Onlar da bunu Nebi
(s.a.v.)'e şikâyet ettiler, bunun üzerine Allah:
"Cariyelerinizi
fuhşa zorlamayın." âyet-i kerimesini "gafurdur, rahîmdir" Kavl-i
kerîmine kadar inzal buyurdu.
Âyet-i kerîmede geçen
"namuslu cariyeleriniz" kaydı ihtirazı değildir. Bu bakımdan âyet-i
kerîmeden namuslu olmayan cariyeleri fuhşa zorlamakta bir sakmca bulunmadığı
manası çıkarılamaz. Buradaki kayıt kayd-ı vukûîdir. Binâenaleyh bu kayıt
cariyelerin ekseriyyetinin iffetli oluşundan dolayı getirilmiştir. Binâenaleyh
âyet-i kerîmeden maksat "kadın iffetli olsun, olmasın zorla zina
ettirilmesinin haram olduğunu beyândır."